O lataniu samolotem – znowu okolicznościowa notka

Rety, jacy moi rodzice byli strasznie zmartwieni przed moim pierwszym lotem po udarze. Przykazanie było jedno: pytać lekarzy, czy aby na pewno mogę. Nie było to głupie, niektórzy udarowcy mają zabronione latanie przez długi czas, a na lotach długodystansowych na zawsze.

flying after stroke

U mnie nie znaleziono oznak zakrzepicy żylnej, serducho mi zamknięto, wciąż jestem na aspirynce, i neurolożka i kardiologowie uznali, że nie ma przeciwskazań do lotów. U innych udarowców, tych zagrożonych zakrzepicami (i może innych też) sytuacja może być inna. Trzeba na siebie uważać!

Linie Emirates tak sobie piszą o zakrzepicy (poniżej cytuję) i polecają podczas długich lotów ćwiczenia…

 

lotZakrzepica żył głębokich powstaje w wyniku utworzenia się skrzepu w podudziu. Nie jest to niebezpieczne, o ile skrzep się nie oderwie i nie zacznie przemieszczać się w kierunku płuc. Bezruch jest najczęstszym czynnikiem sprowadzającym ryzyko wystąpienia zakrzepicy żył głębokich, która może wystąpić po podróży samochodem, autobusem, pociągiem lub samolotem, a nawet po obejrzeniu seansu w kinie.

W istocie, międzynarodowy raport przygotowany przez Światową Organizację Zdrowia (raport WRIGHT) stwierdził, że podróż zdrowych pasażerów samolotem nie niesie za sobą większego ryzyka niż trwająca tyle samo podróż innymi środkami transportu. Aby ograniczyć ryzyko wystąpienia zakrzepicy żył głębokich i w celu komfortowego odbycia lotu, zalecamy przestrzeganie poniższych ogólnych zasad:

Ubierz się w luźne i wygodne ubranie.

Schowaj bagaż podręczny w skrytkę nad głową, a nie pod siedzenie przed sobą. Dzięki temu będzie można wyprostować nogi i wykonać ćwiczenia stóp i kostki.

Ponieważ bezruch jest głównym czynnikiem ryzyka w powstawaniu zakrzepicy żył głębokich, zaleca się wykonanie sugerowanych ćwiczeń w fotelu, a także przejścia się po pokładzie co 2-3 godziny, jeśli jest to bezpieczne.

Utrzymuj odpowiedni poziom nawodnienia organizmu, regularnie sięgając po soki lub wodę i unikając alkoholu i napojów zawierających kofeinę.

Niektórzy ludzie są bardziej niż inni podatni na rozwinięcie zakrzepicy żył głębokich. Znane czynniki ryzyka związane z zakrzepicą żył głębokich to:

Wiek powyżej 40 lat

Przejście poważnej operacji lub kontuzji w ostatnim czasie, w szczególności związanej z nogami lub dolną częścią tułowia

Niedawne unieruchomienie trwające dzień lub dłużej

Historia zakrzepicy żył głębokich u pasażera lub w jego rodzinie

Żylne choroby zakrzepowo-zatorowe nóg

Niektóre formy choroby serca

Historia poprzednich lub obecnych chorób złośliwych

Leczenie hormonalne, w tym przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych i hormonalna terapia zastępcza

Ciąża

Palenie papierosów

Otyłość

Żylaki

Pasażerowie, do których odnoszą się jakiekolwiek z wymienionych czynników ryzyka, powinni skonsultować się ze swoim lekarzem przed podróżą i przedyskutować podjęcie poniższych środków ostrożności:

Założenie przeciwzakrzepowych pończoch lub podkolanówek uciskowych

Przyjęcie leku przeciwzakrzepowego lub zastosowanie innego środka profilaktycznego przed lotem.

Gimnastyka w przestworzach

Aby zachować dobre samopoczucie podczas długiego lotu i po nim, zalecamy wykonywanie tych kilku ćwiczeń w fotelu co kilka godzin—ich opis można także znaleźć w magazynie pokładowym

Krążenie stopami: ruchy okrężne stopami w kostce, 20 razy każda stopa.

Unoszenie pośladków: unieś jeden pośladek z siedzenia, napinając jego mięśnie. Policz do 5, utrzymując ten stan.

Powtórz 5 razy dla każdego pośladka.Ściskanie kolan: przyciśnij kola i uda do siebie z jednoczesnym napięciem mięśni pośladkowych. Policz do 5, utrzymując ten stan. Powtórz 5 razy.

Przyciskanie pleców: przyciśnij część krzyżową pleców do fotela, wysuwając barki do przodu. Wykonuj zamiennie z wciskaniem barków w fotel. Powtórz 5 razy.

Krążenie barkami: trzymając ręce wzdłuż ciała, wykonuj krążenie barkami do przodu 10 razy, a następnie do tyłu 10 razy.Krążenie głową: wykonaj spokojne krążenie głową w jedną, a następnie w drugą stronę. Powtórz 10 razy.

Nacisk na stopy: unieś pięty, a palcami u stóp naciskaj na podłogę; następnie unieś pace u stóp i piętami naciskaj na podłogę. Wykonaj to ćwiczenie 10 razy dla każdej stopy.

Te ćwiczenia są mało wymagające, a mogą bardzo pomóc. Pamiętajmy też o tym, że udar niedokrwienny bierze się ze skrzepów, więc technologia dostarcza nam takie cuda jak rajty przeciwzakrzepowe i lekarstwa przeciwzakrzepowe.

Wiecie, po pierwsze nie narażać się. Chociaż nie wiem, jak bym zareagowała na wieść, że w ogóle nie wolno mi latać. Pewnie bym popadła w jeszcze większą depresję niż jestem, płakała przez dwa lata i w końcu złamała zakazy. To by było głupie, ale tak by ze mną było.

Więc odpowiedź na pytanie „udar mózgu a latanie – czy można latać po udarze” brzmi… Ja mogę, a ty przedyskutuj to ze swoim lekarzem neurologiem, a może i kardiologiem. Rodzinny nie zaszkodzi. Ja lecę za kilka dni znowu i się jakoś nie boję, jak zwykle*. Stres podnosi ciśnienie, też nie jest dobry. Więc dobrej podróży! Buen viaje!:)

*Boję się tylko mdłości:)

 

 

Jedna myśl nt. „O lataniu samolotem – znowu okolicznościowa notka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.